Pod skrótem BHP kryje się nic innego, jak bezpieczeństwo i higiena pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy jest powszechnie używaną nazwą na zbiór zasad dotyczących bezpiecznego oraz higienicznego wykonywania pracy. Zasady BHP są ściśle określone przez przepisy zawarte w dziesiątym dziale Kodeksu pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy są również osobną dziedziną wiedzy, w skład której wchodzą zagadnienia z innych dziedzin naukowych, takich jak medycyna pracy, ergonomia, psychologia pracy. BHP jako dziedzina wiedzy zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy. Natomiast bezpieczeństwo i higiena pracy traktowane jako zbiór przepisów są nadzorowane i kontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co więcej, istnieją firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, które oferują szeroki zakres usług. Przykładowymi usługami z zakresu BHP są - outsourcing, wykonywanie audytów, przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń oraz ocena ryzyka zawodowego czy też prowadzenie postępowania powypadkowego.
Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.
Przeprowadzanie audytu z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmy zajmujące się BHP. Sama definicja audytu brzmi następująco - audytem określa się niezależną ocenę jakiejś organizacji, projektu lub systemu pod względem jego dostosowania do przepisów lub norm. Można więc łatwo wywnioskować, że celem audytu z ochrony przeciwpożarowej jest sprawdzenie, czy dana placówka spełnia odpowiednie wymagania z zakresu PPOŻ. Dzięki zleceniu wykonania audytu profesjonalistom, pracodawca ma pewność, że wszystko zostanie rzetelnie sprawdzone pod względem obowiązujących przepisów. Po wykonanej usłudze audytu zleceniodawca otrzymuje szczegółowy protokół z przeprowadzonej oceny oraz ewentualne uwagi dotyczące tego, co wymaga poprawy lub modyfikacji. Celem audytu jest zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości oraz poinformowanie o nich pracodawcy. Warto więc co jakiś czas zlecić wykonanie audytu PPOŻ, żeby sprawdzić, czy nasza firma spełnia wymogi zawarte w przepisach prawnych.
Przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe w wielu miejscach pracy, a zapewnienie odpowiednich warunków pracownikom leży po stronie pracodawcy. Firmy zajmujące się szeroko pojętą branżą BHP często oferują usługę zwaną outsourcingiem. Polega to na niczym innym, jak na przejęciu wszystkich spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez odpowiednią firmę. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawcy mogą powierzyć sprawy BHP swojej firmy w ręce profesjonalistów. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obydwu stron, zarówno dla pracodawców, którzy przekazują kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i dla firmy, która je przejmuje. Pracodawcy poprzez powierzenie spraw związanych z BHP odpowiedniej firmie, mają gwarancję, że wszystkie wymagane procedury zostaną spełnione. Dzięki profesjonalnemu podejściu firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym często także ochroną przeciwpożarową, pracodawca może być pewien, że usługa outsourcingu będzie przeprowadzona na wysokim poziomie.
Jedną z najważniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży BHP jest przeprowadzenie audytu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Samo pojęcie audytu oznacza dokonanie oceny danej organizacji przez zewnętrzną i niezależną jednostkę. Jeśli więc jest mowa o wykonaniu audytu BHP, znaczy to nic innego, jak sprawdzenie czy dana firma spełnia wszystkie potrzebne wymagania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawcy mogą zlecić wykonanie audytu BHP odpowiedniej firmie, która sprawdzi i oceni, czy w miejscu pracy są spełnione wymagane przepisy. Po przeprowadzonym audycie, pracodawca otrzyma rzetelną informację o tym, czy w jego firmie są spełnione odpowiednie wymagania. Jednak samo otrzymanie protokołu z przeprowadzonej oceny to nie wszystko, ponieważ w razie jakichkolwiek nieprawidłowości pracodawca otrzyma także wskazówki, co należy poprawić. W przypadku, kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagania z zakresu BHP, dobrze jest zlecić wykonanie audytu profesjonalistom.